Skip to main content
Hoe zorg je voor jezelf in drukke tijden?
Een actueel thema voor mij, nu we bezig zijn met de verkoop van ons huis.
Bezig blijven gaat makkelijk, want er is altijd iets te doen.
En ondertussen wil mijn lijf ook graag wat aandacht hebben ๐Ÿ˜Š
Het liefst begin ik โ€™s ochtends met lichaamswerk, want daar heb ik de rest van de dag baat bij. En soms voel ik daar niet de ruimte voor. (Want er is zoveel te doen! Herken je dat?)
Wat ik dan doe is het klein houden. Zodat ik het wรฉl doe. En omdat iets altijd meer doet dan niets ๐Ÿ˜Š
Wat ik bijvoorbeeld doe is na mijn koffiemomentje op de bank, een ademhalingsoefening doen. Ik zit daar dan toch al, dus ik hoef er niet speciaal een moment voor te zoeken. En het is al een rustmomentje, dus door daarachteraan even wat lijfwerk te doen versterk ik die rust.
Ook tijdens een wandeling met Oreo pak ik graag een paar minuten om even bewust te ademen. Het is fijn om me daarbij voor te stellen dat ik rust of lichtheid of ontspanning door mijn lijf heen adem (net wat er op dat moment goed voelt), en dat ik de aanwezige spanning of onrust weer uit mijn lijf adem.
Zo zijn er allerlei momenten, of bezigheden op de dag waar je makkelijk een korte oefening aan kunt koppelen. Denk ook aan in de rij staan bij de kassa, staan wachten op de bus, op de wc zitten, de minuten tussen wakker worden en opstaan.
Door van die gelegenheden gebruik te maken voelt het niet als iets wat je รณok nog moet doen. En dat maakt de drempel een stuk lager.

Leave a Reply